4+

Хоча в кінці 90-х Сполучені штати уже мали в своєму розпорядженні прототип найсучаснішого літака винищувача F-22 Raptor, їм все ж довелося приступити до розробки ще одного подібного апарату. Вся справа в тому, що F-22 призначений для ВПС, а отже він не міг використовуватися на авіаносцях, яких у США цілий десяток, і на яких досі використовуються застарілі винищувачі четвертого покоління.

Більше того, тоді конгрес вирішив що F-22 надто дорогий, і що Штатам потрібен дешевий, а головне універсальний літак винищувач, який можна було б використовувати скрізь де це тільки можливо. Тому було організовано конкурс між військовими компаніями, у фінал якого вийшли Boening та Lockheed Martin. Під час випробувань та тестів прототипів обох компаній, військові зробили вибір на користь апарату компанії Lockheed Martin, – так F-35 отримав право на існування.

F-35 Lightning II – перспективний, малопомітний винищувач-бомбардувальник п’ятого покоління, розроблений американською фірмою Lockheed Martin Aeronautics Company (Tactical Aircraft Systems) в трьох варіантах. Перший варіант призначається для потреб ВПС США (наземний винищувач – CTOL), другий – для Корпусу морської піхоти США і ВМС Великобританії (винищувач з укороченим зльотом і вертикальною посадкою – STOVL), і для потреб ВМС США (палубний винищувач – CV).

Хоча F-35 розроблявся після свого попередника F-22, і в процесі його розробки було використано багато тих же технологій, літак все ж вийшов не таким і передовим. Вся справа в тому, що через необхідність вертикального зльоту і посадки, в літаку довелося використовувати тільки один реактивний двигун. А це в свою чергу призвело до того, що крейсерська швидкість F-35 складає всього 850 км/г, тобто є дозвуковою. Саме через це багато критиків відносять цей літак не до п’ятого, а до 4++ покоління. Та враховуючи, що у режимі форсажу літак може розвивати швидкість 1900 км/г, а всі інші характеристики задовольняють вимоги найсучаснішого винищувача, прийнято вважати F-35 саме літаком винищувачем п’ятого покоління.

F-35 є найменшим із всіх існуючих літаків свого класу, його довжина сягає всього 15,5 метра, висота 5,8 метра, а розмах крил – 10 метрів (площа крил: 50.2 м²). Максимальна дальність польоту залежить від модифікації, у сухопутного варіанта вона найбільша, а у варіантів для морського базування менша. Щодо практичної стелі, то вона складає – 19 200 метрів. Ще одним нововведенням в F-35, яке вперше застосовується на винищувачах, є спеціально розроблений дисплейний шолом, який дозволяє пілоту “бачити крізь кабіну”.

Також відмітимо, що на відмінну від F-22, F-35 призначений не тільки для США. Уніфікована модель винищувача-бомбардувальника буде постачатися для країн НАТО. А все тому, що програму фінансують, крім США, ще й Великобританія, Італія, Нідерланди, Канада, Туреччина, Австралія , Норвегія і Данія.

На цьому список уже побудованих літаків винищувачів закінчується, і з нього ми можемо зробити простий висновок, – гонку озброєнь у небі поки що виграють США, а Росія та Китай “пасуть задніх”. Щодо не побудованих сучасних винищувачів скажемо, що над розробкою таких апаратів в даний час трудяться такі країни як Японія, Індія, Туреччина та Південна Корея. Правда до завершального етапу розробки їм ще досить і досить далеко.

Автор:Григорій Коваль 

4+

от admin